GreekEnglish (United Kingdom)
NEWS
Facebook Twitter Digg Delicious Stumbleupon 

ΟπτοΚλώνοι για 'Οσκαρ'?

Η Συλλογή Οπτικών Κλώνων (OptoClones) Gokhran από το Κρεμλίνο της Μόσχας

 Holography2017BarcelonaAwards-Alkis0 forwebsite
 

Gokhran-AndreasKostasIHMAPrize 20171128 155524 008-smallΚ. Σαρακηνός & Α. ΣαρακηνόςΑν και αυτή την φορά δεν δόθηκε βραβείο 'Best of Year' όπως το 2015, η ετήσια απονομή της Διεθνούς Ενωσης Κατασκευαστών Ολογραμμάτων (ΙΗΜΑ) που φιλοξενήθηκε στην Βαρκελώνη κατά την διάρκεια της Holography Conference 2017 (επιλέξτε για να δείτε ανασκόπηση με φωτό από το συνέδριο και την τελετή απονομής) συγκέντρωσε αριθμό ρεκόρ υποψηφιοτήτων. Ετσι η βράβευση του Ελληνικού Ινστιτούτου Ολογραφίας με τον Επαινο για την Καλύτερη Εφαρμογή Εκθεματικής Ολογραφίας γισ την Συλλογή ΟπτοΚλώνων Gokhran από το Diamond Fund στο Κρεμλίνο της Μόσχας μας επιτρέπει να είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για τις δημουργίες των ολογράφων μας Ανδρέα Σαρακηνού (επιστημ. υπεύθυνος του ΕΙΟ και επικεφαλής της ολογράφισης) και Κώστα Σαρακηνού (βοηθός ολογράφισης). Ο Δ/ντής του ΕΙΟ Αλκης Λεμπέσης ήταν εκεί για την παραλαβή του βραβείου για λογαριασμό όλων των συμμετεχόντων και συνεργαζομένων φορέων όπως το πανεπιστήμιο ΙΤΜΟ της Αγ. Πετρούπολης (επιλέξτε εδώ για να δείτε αποκλειστικό βίντεο διάρκειας 1 λεπτού με το στιγμιότυπο της βράβευσης).

Το 2017 για τον εορτασμό των 50 ετών από την λειτουργία του Diamond Fund of Russia, η Ρωσσική κυβέρνηση (υπ. Οικονομικών) επέλεξε να εντυπωσιάσει με την χρήση της πλέον προχωρημένης τεχνολογικής εφαρμογής μιας άλλης Ρωσσικής εφεύρεσης, αυτής της εκθεματικής ολογραφίας. Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ολογραφίας στα πλαίσια της συνεργασίας του με το πανεπ. ΙΤΜΟ της Αγ. Πετρούπολης ανταποκρίθηκε στην προκήρυξη του σχετικού δημόσιου διαγωνισμού και κατέγραψε 11 μοναδικά αντικείμενα σε ...

OptoClone of the Esclavage Bow (1764, Gokhran) ... εξ ίσου μοναδικούς Οπτοκλώνους παρά τις ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες κατά την ολογραφική αποτύπωσή τους. Για όσους είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά έστω και έναν από αυτούς τους Οπτοκλώνους τελευταίας γενιάς σίγουρα τους θεωρούν ό.τι καλύτερο έχει παρουσιασθεί μέχρι σήμερα στην εκθεματική ολογραφία. Στον βαθμό που ο επί χρόνια δύσπιστος και συνήθως φειδωλός σε θετικά σχόλια 'πατριάρχης' της (εμπορικής) ολογραφίας David Tidmarsh να μη διστάσει να σχολιάσει δημόσια "αυτό είναι το καλύτερο ολόγραμμα που είδα ποτέ και -όπως ξέρετε- έχω δει πολλά στην ζωή μου".

 

GokhranKremlin16XI2017-Medvedev Siluanov 355A3000-smallPM Dm. Medvedev, Ant. Siluanov (MinFin)Πόσο όμως οι ΟπτοΚλώνοι αυτοί άξιζαν την βράβευσή τους και με ποιό αξιολογικό κριτήριο έγινε η απονομή? Δύσκολο να γνωρίζουμε την σκέψη της κριτικής επιτροπής, σίγουρα όμως η μοναδικότητα των εν λόγω αντικειμένων και η δυσκολία της επιτόπιας ολογραφικής καταγραφής με τον φορητό εξοπλισμό Zzzyclops του ΕΙΟ έπαιξαν τον ρόλο τους. Πεποίθησή μας όμως παραμένει ότι η κυρίαρχη παράμετρος στην απόφασή τους ήταν ο βαθμός υπερ-ρεαλιστικότητας των ΟπτοΚλώνων αυτών. Πράγματι, είναι κοινή εκτίμηση όσων τα είδαν από κοντά ότι αυτή την φορά τα ολογράμματα του Ανδρέα Σαρακηνού είναι τόσο μοναδικά όσο και τα ιστορικά αντικείμενα που αναπαριστούν. Υπερβολικό;

 GokhranKremlin16XI2017-Trachuk Silauanov Jurin 355A2885-smallA.Trachuk, A.Siluanov, A.Jurin  GokhranKremlin16XI2017-Moiseev foreing guests 355A2743-smallA.Moiseev (Dep.MinFin),foreign guests  GokhranKremlin16XI2017-Rozhkov press BI6R0114-smallV. Rozhkov (GOKHRAN) with press

 

Μάλλον όχι και τόσο, αν κρίνουμε από τις αυθόρμητες αντιδράσεις των προσκεκλημένων στην ειδική τελετή για την επέτειο των 50 χρόνων από την δημιουργία του Diamond Fund που έγινε στις αίθουσες του Κεντρικού Παλατιού στα Κρεμλίνο της Μόσχας στις 16 Νοε 2017. Και αν τα σχόλια των Ρώσσων επισήμων και μελών της κυβέρνησης ίσως ήσαν αναμενόμενα, το έντονο ενδιαφέρον των ξένων προσκεκλημένων από τα αντίστοιχα μουσεία της Στοκχόλμης, Λονδίνου, Κοπεγχάγης, Δρέσδης, Αμβέρσας και Ισφαχάν μάλλον δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο.

 GokhranKremlin16XI2017-Fischler Rozhkov BI6R0219-smallS. Fischler (B), V. Rozhkov (Ru)  GokhranKremlin16XI2017-Gerle Larsson BI6R0123-smallS. Larsson (S), M.Gerle (S)  GokhranKremlin16XI2017-S. Fischler Antwerp BI6R0211-smallS. Fischler (B)

 

Φυσικά το αποκορύφωμα αποτελούν τα σχόλια του ίδιου του πρωθυπουργού της Ρωσσικής Ομοσπονδίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ που μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες δηλώνει ότι "οι ΟπτοΚλώνοι αυτοί θα πρέπει να περιοδεύσουν και να τους δουν αυτοί που δεν έχουν την δυνατότητα να επισκεφθούν το Μουσείο Diamond Fund στο Κρεμλίνο" (επιλέξτε το διπλανό υποτιτλισμένο βίντεο από κλιπς της Ρωσσικής τηλεόρασης για να δείτε το σχετικό απόσπασμα) ενώ η ανθρώπινα αυθόρμητη κίνηση του χεριού για να επιβεβαιώσει το βάθος των ΟπτοΚλώνων ίσως είναι το καλύτερο βραβείο για μας.

 

GokhranOptoClonesHistoricalMuseum IMG 7663-smallV. Rozhkov (GOKHRAN), S. Stafeev (ITMO)Αξίζει βέβαια να αναφέρουμε ότι στην προσωρινή Εκθεση Θησαυρών από το Κρατικό Θησαυροφυλάκειο της Ρωσσίας (Gokhran) στο Κρατικό Ιστορικό Μουσείο στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας που ολοκληρώθηκε στις 15 Ιαν 2018, αρχικά δεν υπήρχαν εκτεθειμένοι ΟπτοΚλώνοι. Σύντομα όμως οι διοργανωτές αναγκάσθηκαν να ανταποκριθούν στην ζήτηση του κοινού μετά την δημοσιότητα που πήραν από την τηλεόραση και να προσθέσουν δύο αντιπροσωπευτικούς Οπτοκλώνους μαζί με το σχετικό επεξηγηματικό πόστερ.

Τα μελλοντικά σχέδια των διοργανωτών του πρότζεκτ αυτού για την Συλλογή ΟπτοΚλώνων Gokhran μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε για το μέλλον της εκθεματικής ολογραφίας και θα τα μάθετε πρώτοι από την θέση αυτή μόλις υλοποιηθούν.

Η μοναδική σε παγκόσμιο επίπεδο πλέον εμπειρία του ΕΙΟ από in-situ ολογραφικες τεκμηριώσεις μουσειακών αντικειμένων πολλαπλών τύπων, ήδη σε 4 μουσεία διεθνούς βεληνεκούς (Βυζαντινό Αθήνας και Θεσ/νίκης, Μουσείο Φαμπερζέ Αγ. Πετρούπολης και Diamond Fund Ρωσσίας), αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.


HiHGokhranOptoClone-St.Alex.NevskisOrder  logoHiH-smallOptoClone of St.Nevsky Order (1770, Gokhran)Τα υπερ-ρεαλιστικά ολογράμματα OptoClones αποτυπώνονται πάνω σε ειδικές παγχρωματικές φωτο-ευαίσθητες ολογραφικές πλάκες υψηλής ανάλυσης με έναν τρόπο, που μοιάζει με την φωτογραφία στα πρώτα της βήματα. Κατά την διαδικασία ολογράφησης, το ΕΙΟ μεταφέρει τον ειδικό εξοπλισμό του μέσα στις εγκαταστάσεις του Μουσείου, όπου τα αντικείμενα τοποθετούνται πάνω σε ειδική αντι-κραδασμική βάση από τους υπεύθυνους συντηρητές. Στην συνέχεια, τα αντικείμενα φωτίζονται για λίγα δευτερόλεπτα με πολύ χαμηλής έντασης φως λέϊζερ που διέρχεται μέσα από την ολογραφική πλάκα, πάνω στην οποία αποτυπώνεται το φωτεινό κύμα που ανακλά το αντικείμενο. Η ολογραφική πλάκα κατόπιν υφίσταται διαδικασία εμφάνισης και στεγνώματος.

Αυτό το μοναδικό αναλογικό ολόγραμμα που προκύπτει, όταν φωτισθεί κατάλληλα, απεικονίζει το αντικείμενο σε πραγματική κλίμακα και με κάθε λεπτομέρεια, σε τέτοιο βαθμό πιστότητας που για τον ανθρώπινο εγκέφαλο δεν ξεχωρίζει σε τίποτα από το πρωτότυπο. Ετσι, οι Οπτικοί Κλώνοι προσελκύουν την προσοχή μιας ειδικής μερίδας επισκεπτών Μουσείων που συνδυάζουν πολιτιστικά ενδιαφέροντα με την σύγχρονη τεχνολογική άποψη.

Είναι φυσικό οι συνηθισμένες φωτογραφίες των ολογραμμάτων (όπως αυτές που παρουσιάζονται στην σελίδα αυτή) να μην μπορούν να αποδώσουν την πραγματική χρωματική εντύπωση ούτε την αναλυτική λεπτομέρεια με την οποία έρχεται αντιμέτωπος ο παρατηρητής. Οι Οπτικοί Κλώνοι αυτοί δεν χρησιμεύουν μόνον για την εικονική έκθεση τέχνεργων αλλά και για την αποτύπωση και τεκμηρίωση της κατάστασής τους πριν/μετά την διαδικασία συντήρησης, πριν/μετά τον δανεισμό τους, για την ασφαλή συγκριτική μελέτη τους, για εκπαιδευτικούς σκοπούς αλλά και πλήθος άλλων δυνατοτήτων. (Δείτε το σχετικό άρθρο μας εδώ).